Prečo lietame vrtuľníkmi?
Úvodom
Výstup do vysokých nadmorských výšok Himalájí býva dlhý, náročný, aj keď neuveriteľne krásny proces. Nakoniec, to je to, prečo do týchto hôr chodíme 🙂
Zostupy síce bývajú o niečo menej fyzicky náročné, zaberajú však drahocenný čas. Takisto motivácia sa často minie kdesi na zostupe z vrcholu do základného tábora.
Čas
Čas je pre mnohých našich klientov veľmi dôležitý faktor. Klasický itinerár trekov smerujúcich na 6 tisícové vrcholy je vypracovaný na 3 týždne. Má to svoje veľmi dobré opodstatnenie - správna a dôkladná aklimatizácia je pre výstupy kľúčová a potrebuje čas. Pri použití heli k návratu z hôr aklimatizácia zostáva rovnako kvalitná, ako pri 3 týždňovom variante, ale celková dĺžka treku (expedície) je šak 10 dní dovolenky, dokopy 14 - 15 dní.
Ďalším faktom je návrat z hory, ktorý si vyžaduje niekoľkodňový zostup.
Práca, rodina, či iné dôvody znamenajú, že si mnohí takýto trip nemôžu proste časovo dovoliť. S využitím heli techniky, ktorá je primo vlastnená našimi partnermi v Nepále, sa čas zostupu z base campu skracuje
z dní
na minúty.
Pohodlie
Vylezenie aj ľahkého, 6 tisícového kopca stojí nemálo energie. Po takomto výkone prichádza spravidla únava a takisto pocit naplnenia, či splneného sna. Namiesto dlhého schádzania krajom, ktorý ste už predtým zažili a videli, absolvujete let našou heli. Za cca 15 - 20 minút sme vo východzom bode treku - v Lukle. Nič nebráni oslave vrchola v hustejšom vzduchu! 🙂
Takisto je možné heli objednať aj pre návrat z Lukly do Káthmandú. Už sme mali aj ráno vrchol, večer oslava v Káthmandú 🙂 V Nepále je skrátka skoro všetko possible. (ak viete ako na to)
Zážitok
Nie každý bežne lieta vrtuľníkmi. V prostredí týchto prekrásnych veľhôr patrí takýto zážitok í k tým ozaj vzrušujúcim a vykúzli nejeden úsmev na tvári. V jednej mašine je 5 miest pre pasažierov - to je jeden z dôvodov, prečo sú naše treky obmedzené max. 9 osobami.
Bezpečnosť
Všetky naše stroje sú typu
Airbus AS 350 B3
. Tieto stroje sú ideálne pre lety v horách a sú v Himalájach veľmi populárne. Týchto strojov je v Nepále už okolo 40 a majú tu veľmi dobré technické aj pilotné zázemie.
B3 dobre zvládajú nadmorskú výšku - bežne štartujeme vyše 5000 mnm (aj keď nie plne naloženým strojom a pilot používa prídavný kyslík). Jeden z týchto strojov dokonca pristál (a vzlietol) na vrchole Mt. Everestu, video tu.
Samozrejme, vďaka faktu že sú tieto stroje vlastnené našim partnerom, sú naše stroje (v prípade letového počasia) okamžite dostupné aj v prípade neočakávaných komplikácií pre núdzovú evakuáciu z horského terénu. Nemáme tak žiadnu povinnosť let kdesi zložito objednávať, vybavovať povolenia či prosiť sa ich majiteľom, dokladovať platby atd. Podmienkou pre núdzovú evakuáciu je samozrejme platné poistenie. V tom prípade stačí jeden podpis na lekársku správu a vaše starosti s poisťovňou sú vybavené.
Osobne lietam vrtuľníkmi veľmi rád, mám v nich vždy pocit väčšieho bezpečia, ako v ostaných nepálskych dopravných prostriedkoch. 🙂
Krátke video z jedného z našich letov (Mera peak trek, lez z Khare do Kothe) tu.
Horám zdar, priatelia 🙂
Mišo Gabriž